Forskare vid Karolinska Institutet har jämfört hur humöret påverkas av kolhydratfattig respektive fettfattig kost. Resultatet var att de som drog ner på kolhydraterna fick sämre humör än de som drog ner på fettet. Detta har även visats av australiensiska forskare. Andra studier har visat att intelligensen kan påverkas negativt av att man drar ner på intaget av kolhydrater. Kolhydraterna verkar vara på väg tillbaka efter en tid i kylan då bantningsmetoder som till exempel Atkins och ”Low carb high fat” varit populära. Sista ordet är knappast sagt i frågan och till sist visar det sig nog att saken är mer komplicerad än enkel klassning av bra och dåligt av än det ena och än det andra…
Källor/Info:
* Uppsalatidningen nr. 15, 16-22 april 2010
* SVT Rapport: Kolhydrater bättre än fett för humöret
* Måbra: Glöm inte kolhydraterna – de höjer ditt humör
* Dagens Nyheter: Fettsnålt höjer humöret
* Aftonbladet: Du blir deppig – av för lite pasta
* Nyfiken Vital: Bantning med få kalorier och lite fett bäst för humöret